Талант, майстерність, талан

Журналістська майстерність або є, або її немає. Але це зовсім не означає, що не потрібно навчатись і постійно над собою багато працювати - читати і писати, писати і читати. Як говорили давні, 99 відсотків таланту - важка праця. Ледарство і гординя, запаморочення від успіхів - шлях до деградації. І не тільки творчої, а й людської, психологічної та душевної.

неділя, 19 січня 2014 р.

Шоуманія і свобода безвідповідальності

12 грудня 2005,
З архіву Інституту масової інформації.
ПЕРЕДРУК
Віднедавна посилання на цю публікацію на сайті ІМІ неактивне:

Мар'ян Житарюк, Львів

Нотатки з приводу девальвації професійних журналістських принципів

Що таке журналістика, чим повинна займатись, хто такі журналісти? Актуальні, складні запитання, доволі часто свідомо ігноровані тими, хто мав би прагнути до еталону, а також контекстуальне підґрунтя для лайки чи критики з боку багатьох нежурналістів – політиків, чиновників, впливових і багатих людей.
Звісно, теорія журналістики (і не тільки українська, відомий як східний, так і західний досвід) загалом дає відповіді на ці концептуальні запитання. Але ж не всі, хто працює в журналістиці, вивчали журналістику, ті, що вивчали, не завжди вивчали, як слід (“Ми всі навчалися потроху – чого-небудь і як-небудь”). Підготовка радянського взірця не є аргументом ні “за”, ні “проти”, оскільки професіонали повинні постійно над собою працювати, вдосконалюватись.
Доводиться констатувати прикру річ: медіапродуктивний простір України після Помаранчевої революції розгублений, розбалансований, нецілісний. Він мовби нагадує човен без компаса в розбурханому морі, без системи координат. Зате – дуже галасливий, самозакоханий, одурманений, іноді – просто нестерпний і озлоблений до інших. Та найголовніше – готовий залучити “всі ресурси для заробку на виборах”.
Ці максимально толерантні, але болючі рефлексії – результат не ненависті до українського медіапродукту (найбільше впадають в око електронні ЗМК), а розпач з приводу вкотре невикористаних унікальних можливостей. Таке враження, ніби свобода слова, як і наша незалежність, стала величезною несподіванкою для всіх. Ведучі популярних телеканалів, ніби з ланців зірвані, готові накидатись не просто на своїх гостей (“Тоніс”, “5 канал”, “ICTV” та ін.), часом недолуго підібраних, а й на глядацьку аудиторію, для якої власне працюють. Забувають, що їхніми глядачами є люди з різними вподобаннями, симпатіями, поглядами, дозволяють собі надоціночні висловлювання на кшталт: “Я просто ненавиджу Юлю Тимошенко” (Р.Скрипін)...
Візьмемо, наприклад, перші “прямі телеефіри” на УТ за участю М.Мельчиненка. І на “5 каналі”, і в ток-шоу Г.Безуглик “Я так думаю” не було бажання вести професійний діалог з надважливим свідком (незалежно від особистого ставлення до нього). Коли говорити про журналістику, а не про піартехнології, коли брати до уваги повагу до глядача, а не просто про задоволення власних і мало кому зрозумілих амбіцій, то ці ефіри були далекі від спроб з’ясувати істину.
Якщо журналіст спілкується з поп-зіркою, його має цікавити те, що найбільше цікавить прихильників цієї поп-зірки, наприклад, новий альбом, співпраця, несподіванки, сюрпризи, концертні тури, особисті стосунки з іншими співаками і близькими людьми (якщо є згода про це говорити), ставлення до нових явищ, як мистецьких, так і суспільних. Не прийнято уточнювати, чому ця зірка носить стрингер, а не танго чи навпаки. Це – і її особиста справа (тобто коли хоче про це говорити, то можна, якщо видання, наприклад, бульварне), і неважливе з точки зору професійної кар’єри співака(чки).
У випадку з М.Мельниченком, кожну мить перебування якого в Україні треба цінувати (немає гарантії ефективності його охорони, немає гарантії його тривалого перебування в Україні), оскільки йдеться про перспективу майбутніх резонансних судових процесів, просто маємо примітивне шоу. Речники українських телеканалів мали б знати (а коли знають, то відмовлятись від ролі навіть не телекілерів, ні – це занадто, а звичайних посміховиськ), що принципове, а що – доважок. Пересічний глядач, якого стабільно недооцінюють, чим і принижують, знає, що, по-перше, є Микола Мельниченко, якого ні стара, ні нова українська влада не бажала бачити в Україні, по-друге, оригінали плівок Генпрокуратура не бачила, бо не бажала і невідомо, чи бажає їх бачити, по-третє, М.Мельниченка підставили ті, на кого є компромат. Натомість українському глядачеві намагаються нав’язати наступні тези: а) Мельниченко діяв не сам, а за чиїмось дорученням або у змові (де докази? І чи принципово це, коли злочини обвинувачених можуть бути доведені?), б) Мельниченко обманює, бо не можна було здійснити записи під диваном з допомогою диктофона, чому Мельниченкові не зізнатись, як саме він записував Кучму і Березовського? (майже всім, крім ведучого, зрозуміло, що розкриття цих нюансів на цьому етапі, коли матеріали оригіналів плівок не розслідуються, може стати вироком для людей (якщо такі були), які справді допомагали Мельниченкові); в) Мельниченко відповідальний за смерть Г.Гонгадзе, бо не повідомив його про вбивство, що готується (знову ж таки, де докази про неповідомлення?); г) Мельниченко відпрацьовує гроші чужих, наприклад, російських спецслужб (навіть якщо так, то на прямі запитання, чи це так, Мельниченко не дасть прямої і правдивої відповіді, а якщо це звинувачення – наклеп, черговий фантом і маніпулятивний трюк з метою підірвати авторитет Мельниченка? У нього, зрештою, є вихід – подавати до суду); д) Мельниченко повернувся в Україну, щоб знищити Голову Верховної Ради України В.Литвина (“знищити” і докласти зусиль до притягнення до відповідальності – не одне й те ж)...
Отже, глядач не мав можливості отримати інформацію, яка його цікавила. Глядач отримав чергову порцію “з’їдання” екс-героя екс-скандалу, акцент на неперспективність і несерйозність як самого Мельниченка, так і його плівок. Що говорити і про інші канали інформації, коли телеканал, заколисаний власними успіхами, перемогами та нагородами, втратив пильність, принциповість, правдивість (не тільки у цьому випадку), для якого норма – ігнорувати найважливіше глядацьке право – право на власну думку, право зробити висновки з почутого-побаченого самостійно, без сторонньої допомоги? 

Ще гірше виглядала ситуація на “1+1” в ток-шоу “Я так думаю”. Тут Мельниченко – звичайний товар, непоганий бренд для підняття рейтингу і залучення нової реклами. Підбір учасників шоу, формат шоу (і не тільки в цьому випадку), як правило, дуже далекі від намагання з’ясувати істину. Куди важливіше – аби учасники могли сказати “що вони думають”. Як правило, “вони думають” так, що герої йдуть із програми більше розлюченими, ніж до програми, а винуватці, як-от М.Мельниченко, взагалі безправні, спотворені, наче на електричному стільці. Можливо, шоу і задумане, щоб досягати саме такої мети, можливо, воно досконале з точки зору технічного і дизайнерського оформлення, як і рейтингів (політцирк завжди популярний і для багатьох потішний), але воно не має ніякого стосунку до журналістики. Іншими словами, нині телебачення не може обходитись (виживати) без ток-шоу та інших програм, які збирають рекламу, але телебачення не має права спекулювати, перетворювати на нице і смішне те, що багатьом болить, що справді серйозне. Інакше це вже не шоу, а якась шоуманія. 

Національне радіо, ТРК “Ера”, інші електронні і друковані ЗМК працюють із порушенням професійних вимог. Наприклад: “Голова Верховної Ради України Володимир Литвин здійснив робочу поїздку на Кіровоградщину...” Чим цей текст відрізняється від аналогічних текстів попереднього десятиліття? Яка компетенція Голови ВР у Кіровоградщині, Хмельниччині, Херсонщині і т.д.? Невже передбачено виїзне засідання Верховної Ради? Невже українські журналісти не розуміють цього, може, вони не знають, що саме така редакція комусь вигідна? Чинять так з власної волі, чи з примусу? Інформацію про поїздку В.Литвина слід було б відредагувати на кшталт: “Володимир Литвин, лідер Народної партії України та однойменного блоку, здійснив передвиборчу поїздку до (на)...” Оскільки ЗМК і далі ігнорують право на правдиву і коректну інформацію, маємо масове подання рекламних текстів під маркою інформації, резонно говорити про адміністративний ресурс. Довести те, що адміністрування ЗМК (якщо не перетворення в пропагандистські чи маніпуляційні інструменти) сумісне зі свободою слова, як на мене, неможливо. 

Українське суспільство зіткнулося з дуже серйозною проблемою – свободою безвідповідальності. Можливо, це закономірний (перехідний) етап після державної цензури, після “темників”. Але чи не обманюємо ми самі себе, включно з нашим Президентом В.Ющенком, який уже вважає, що в Україні свобода слова, в тому, що дуже скоро, наприклад, після парламентських виборів 2006-го, у нас таки буде свобода слова? Є об’єктивні речі, які дозволяють засумніватись у таких перспективах. Одна з них, мов лакмусовий папірець, - невдача із створенням суспільного (громадського) мовлення (про це я писав окремо), інша, на яку чомусь мало звертають увагу, - “державна журналістика”. Попри те, що в багатьох європейських країнах поняття державний службовець і журналіст несумісні, в українських реаліях понад половина працівників ЗМК прирівняні за статусом до держслужбовців. Це означає, що про свободу слова і відповідальність як абсолютні цінності і принципи роботи журналіста говорити передчасно, бо люди, які виявляють принциповість (районні, міські, обласні видання і телерадіостанції) потрапляють в немилість до місцевих чиновників (незалежно від партприналежності останніх) і залишаються без роботи або – без паперу, без субсидій на видання тощо сьогодні, і без пенсії держслужбовця – завтра. Працівники цих ЗМК лояльні (до керівників, до системи) і журналісти незалежні – люди вищого і нижчого гатунків? 

У зв’язку з цим – риторичні запитання: чому трактування професії “журналіст” незмінне з часів Л.Кучми? чи може бути свобода слова (чи її справді прагне влада?) тільки в столиці, без змін або з мінімальними змінами в регіонах? чи свобода слова – це тільки необмежене право говорити кому-небудь що-небудь коли-небудь, чи це насамперед право говорити компетентно, відповідально, правдиво, відповідно до етичних норм? 

Насамкінець дуже коротко, без академічних премудростей, спробую відповісти на запитання, поставлені на початку. Журналістика – це творча і вільна професія, яка захищає інтереси громадян і суспільства (не медіавласників, не гілок влади або чиновників), себто професійно, об’єктивно, правдиво, неупереджено інформує, аналізує, коментує та прогнозує все, що відбувається або може відбутися. Журналістика – це не піар, не прес-секретарство, не маніпулювання і не політична пропаганда. Журналіст – представник вільної творчої професії, не держчиновник, не прес-секретар, не маніпулятор і не політичний пропагандист. Багатьом із нас, журналістів, є сенс переосмислити себе, своє покликання і призначення. 

Мар’ян Житарюк, кандидат філологічних наук, докторант Інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, для Інституту масової інформації 

P.S. Автор позапартійний, ніколи в ніякій партії не був, особистої неприязні до людей, згаданих у матеріалі, не має. Тут йдеться про принципові речі і про звичайну ілюстрацію. 



Мар’ян Житарюк,
к.філол.н., доцент кафедри зарубіжної преси та інформації
Львівського національного університету імені Івана Франка

Немає коментарів:

Дописати коментар